Dogma's.

Wanneer je geboren of "opgenomen" wordt in een Traditionele Kerk wordt je opgenomen in een wereld van "zekerheden". De enig "ware" Kerk, de Dogma's die houvast lijken te geven aan mijn geloofsleven, mijn innerlijk leven. Van "buitenaf" wordt mijn innerlijk leven "geregeld".

*

Het is de gewoonte wat op de Dogma's af te geven. Zeker tegenwoordig is er een groeiend verzet tegen alles wat riekt  naar een een dogmatische instelling van: "Zo is het". Terecht. 

*

Maar verwondering kan het oproepen wanneer je bemerkt bijvoorbeeld in de Kerk : 

Ik erger me niet aan alle dogma's maar ik kan voorbij de starre en vastgelegde woorden iets anders beleven. Wanneer ik de woorden loslaat ontstaat daarachter letterlijk een "ruimte" alsof het "dak" boven mij zich opent. Dàt was mijn ervaring. 

Wie bang is zekerheden op te geven of dat niet wil zal deze ervaring niet snel hebben.

Wie IN zich reeds de vrijheid kent kan deze "bevrijding van de dogma's" herkennen en ervaren. 

Paulus "bekering".
(Michelangeĺo)



Reacties