"In verwachting" 3

Emmausgangers.
(Nelly Bube) 

 

Wanneer zien we nog dat mensen ècht ergens "warm voor lopen"? En wat is dat eigenlijk? Wanneer staan we nog "in vuur en vlam"? Wanneer "brandde ons hart in ons" zoals bij de Emmaüsgangers?

*

Ja, voor de sport of het Songfestival. Dat soort dingen daar juichen en klappen we in de handen. Maar is dat wat ik bedoel? 

*

Eerlijk gezegd :"Nee". Integendeel. Het heeft er niets mee te maken. 

Maar ik denk bijvoorbeeld wèl aan een Franciscus van Assisi. En heel anders ook aan een Novalis. Dat zijn de eersten die in mij opkomen wanneer ik denk aan "in vuur en vlam staan" of een "brandend hart".

*

Een "brandend hart" betekent dat niet jezelf vergeten?  We staan in vuur en vlam voor "iets" of iemand... ànders dan wijzelf.

*

Terugkijkend op het leven kan je jezelf de vraag stellen : Wanneer stond ik in "vuur en vlam", wanneer "brandde het hart in mij"? 

*

Kan ik me iets herinneren? Iets waarvan ik zeggen kan : "Ja, daar liep ik ècht warm voor". Dààr vergat ik mijzelf en wilde ik (er) zijn voor "iets" anders,  voor het andere,  voor iemand anders, voor de Andere! 

*

Vervolgens kan de vraag opkomen:

  Heb ik mijn "eerste liefde" behouden? 

* * *

Nelly Bube - - - 
---Kazakhstan. 


Reacties