Harten vol "schandpalen".

 "Wie niet met mij is, is tegen mij;

en wie niet door mij de eenheid brengt, brengt verdeeldheid.

(Lucasevanglie 23.)

*

Meer dan ooit lijkt van belang voor onszelf uit te maken waar we staan in "goede en slechte tijden". 

*

Het gaat niet aan elkáár de maat te nemen. Dat is precies waar we mee moeten stoppen. We brengen dan verdeeldheid. Het is niet de "eenheid  in Christus" en op dàt moment zijn we niet met Hem maar tegen Hem.

*

De "eenheid in Christus" is als een grote cirkel....of denk aan Zijn hart. Àlles heeft daar "recht van bestaan". Daar is geen oordelen en veroordelen maar Liefde.

*

Wij beoordelen elkaar te graag. Daarmee zetten we elkaar in een "klem". Het is een vorm van "labelen". Waar ik de ànder...of ook mijzèlf!!!....voorzie van een "label" sluit ik in feite alle ontwikkelingsmogelijkheden die in ons aanwezig zijn, in de ander of mijzelf af. Een doodlopend spoor. Of ook "stilstaand water"!

Het is als een soort "schandpaal" waar we te kijk staan. En men loopt misschien langs soms maar veel vaker gooit men met "rotte eieren" en heeft de grootste lol.



In deze tijd bevinden de "schandpalen" zich vaak onzichtbaar in het zg christelijke hart. Mijn geloof, mijn kerk is de enig ware. En denk nu niet slechts aan de "Traditionele" kerken. We kunnen ook zeggen: "Mijn ideeën, mijn opvattingen zijn de enig juiste en liggen vast als dogma's. Gevolg is dat we niet eens meer de moeite nemen serieus naar elkaar te luisteren.

Is dàt de "eenheid in Christus" of is dat verdeeldheid, polarisatie?

***


Reacties