De val.



Soms ontmoet je mensen die een zogenaamd serieus gesprek aanknopen over spirituele onderwerpen. 

Natuurlijk ga je er serieus op in ook al bekruipt je op dat moment een eigenaardig gevoel. Dit is niet zuiver!!! 

*

Het gaf mij in dit voorbeeld hetzelfde gevoel dat ik van thuis maar al te goed kende. Het belachelijk maken van je "geloofsleven". 

Mijn oma heeft daar haar levenlang zwaar onder geleden en onderging het zwijgzaam. 

*

Voor mij heeft het anders uitgewerkt. Door deze ervaringen als kind heb ik een soort extra zintuig gekregen en alarmbellen gaan af op dit soort momenten. Hier wordt het spirituele misbruikt om een ander, in dit geval mij belachelijk te maken. 

Achter het zogenaamde serieuze van zo iemand kan je zien! en voelen de smerige grijns van iets/iemand anders. 

Denk niet dat je spreekt met de wèrkelijke mens! Deze mens is op dit moment niet zichzelf en maakt nú een diepe, diepe val.

***

PS.

In het normale leven is het zo dat je natuurlijk niet voortdurend hiermee wordt geconfronteerd. 

Er zijn gelukkig niet heel veel mensen die op deze wijze in feite hun eigen geloof te grabbel willen gooien, willen spotten met het "heilige".

Het kan wel dat je in een bepaalde tijd van je leven plotseling geconfronteerd met meerdere van dit soort mensen. Je krijgt het links en rechts om de oren. Alsof je geloof, je overtuiging een test moet ondergaan en daarmee aan kracht kan winnen. 

(Tenzij je er onderdoor gaat.)

*

In huiselijke omstandigheden is nog een ander verhaal. Mijn oma die geen kant opkon. Ik kon op een moment het huis ontvluchten.

Maar ook mijn oma heeft de overwinning behaald tenslotte...bij haar sterven. 

💖

***



Reacties