Mildheid èn krachtdadigheid!



 Wanneer ik zo hier mijn avonturen beleef en erover nadenk kom ik tot nu tot de conclusie dat er onderscheid gemaakt moet worden tussen mensen. Dat moet sowieso omdat iedereen ànders is dan welke ander dan ook...gelukkig. Dat vraagt soms wat geduld met elkaar, een inleven in elkaar. Niet een boos worden op elkaar maar misschien met verwondering en een zekere nieuwsgierigheid met elkaar omgaan. "Hé, waarom doe jij zo, waarom reageer je zo?" Dat is iets geheel ànders dan het tolereren of verdragen van de ander, van elkaar!!!

Goed, de meeste mensen zijn niet van "kwade wil". Het is eerder een onvermogen en angst gewoon "open" te staan voor het andere, voor wat we niet kennen. En niet die ànder maakt dat de deur dichtblijft maar onze/mijn eigen angst de deur open te gooien voor wat,voor wie ik niet ken!!! 

*

Maar er loopt nog een ànder type mens rond. De mens die bewust??/wat voor bewustzijn?? eropuit is chaos, ruzie, verdeeldheid te zaaien. Deze mens zet mensen voortdurend tegen elkaar op en probeert zelf buiten schot te blijven. Overal steken ze een vuurtje aan en kijken hoe het zich ontwikkelt tot een oncontroleerbare brand. Eventueel wakkeren ze het aan door stiekem nog wat te "blazen" wanneer de brand niet fel genoeg naar hun zin lijkt te worden. 

*

Wanneer er dan toch enkelen zijn die dit "vuurtjes stoken" doorkrijgen en ze merken dat , ja dan gaan ze over lijken bijvoorbeeld in het proberen te achterhalen wie wat weet. En daarmee geven ze zichzelf steeds meer bloot. Het zijn mensen "zonder hart"!

Rudolf Steiner heeft voorspeld dat deze tijd zou komen. We zitten er middenin. We zouden hier véél attenter op moeten zijn!! En in plaats van verhalen en praatjes over een ander zomaar te geloven, zéker als ze wat "wilder" zijn of dat steeds meer worden, verontwaardiging of zelfs woede in mij oproepen, zou ik me moeten bezinnen en vooral: innerlijk af tasten wat mijn gevoel zegt. 

Hoofd èn hart moeten hier samenwerken. En vaak zal ik "in de benen moeten komen" om een ernstige "misleiding" (op tijd!) te elimineren. 

***

Reacties