Het Ik, een tweesnijdend zwaard.


 
Het Ik is een tweesnijdend zwaard. Het heeft in zich de mogelijkheid tot het boze en tot het goede.

*

En dan lezen we over de genezing van de doofstomme in Marcusevangelie 7.

De doven maakt Hij horend,

 de stommen geeft Hij de spraak. 

Horen en spreken.

Daar moet een balans tussen zijn. Hoe spreek ik over wat ik heb gehoord? 

Dat kan slechts vanuit het Ik, vanuit "Christus in mij", op een gezonde manier.

En dàt kan misschien weer slechts wanneer ik éérst "ziende" ben geworden! En daarvoor moet alles op alles gezet worden blijkt wel uit het Lucasevanglie 18.

*

De blinde die Jezus riep om door hem genezen te worden werd bedreigd door degenen die voorop liepen en hem het zwijgen wilden opleggen. Maar hij liet zich niet intimideren!! Hij riep nog véél hàrder: "Jezus, zoon Davids...".

*

In dit verhaal zie je ook het Ik als tweesnijdend zwaard. De verduistering van het Ik van degenen die de blinde het zwijgen wilden opleggen.

En het Ik van de de blinde dat tegen de verdrukking in  de hulp van Jezus zocht.

***

Reacties