Het Onze Vader.3

De Ware Wijnstok .

"Los van mij ben je tot niets in staat"

*

Het Onze Vader kan je denken als een weg. Natuurlijk een gebed. Het meest volmaakte gebed ooit gegeven. Daarom kunnen we er ook van uitgaan dat er diepe "geheimen" in verborgen zijn die zich niet onthullen wanneer ik het alleen bid al is het 100x per dag.

Een Licht in "de duisternis" breng ik wanneer ik probeer heel voorzichtig, tastend, met de grootste terughoudendheid in het duister mijn weg denkend door dit gebed te vinden. Met "terughoudendheid" bedoel ik hier misschien: Niet er zomaar wat op los denken en fantaseren.

*

Zo kan ik denken:

Het dagelijks brood,

Vergeven,

Verzoekingen, 

het Boze.

*

Geen brood van gisteren kan mij voeden. Voor één dag, meer vraag ik niet. 

Dàn kan ik in mijzelf de kracht vinden te vergeven waardoor de verbinding met de Vadergod kan worden hersteld (en daardoor met mijn medemens!!). Mijn schulden worden vergeven. Er begint al Licht, Leven, Liefde te stromen door mijn gehele wezen. 

Dáárdoor kan ik met vallen en opstaan "wakker" zijn voor de verzoekingen in het denken, voelen en willen. 

Ik leer herkennen wanneer mijn denken chaotiseert en het een speeltje dreigt te worden van iets waar ik onvoldoende greep op heb. Niet voor niets is de eerste zogenaamde "Nebenübung" die Rudolf Steiner heeft gegeven de controle over het denken. 

Het voelen waar meer haat dan liefde is. Vooral haat tegen èchte spiritualiteit, tegen de geest van Licht, Leven en Liefde.

De verzoeking in het willen: angst en vrees om de geest te laten werken dóór mij. 

*

Àlles in mij moet geleidelijk aan een "reiniging" ondergaan. Dat gaat alleen met mijn eigen volledige inzet die begint met een gezond denken. 

 Wanneer mijn denken chaotisch is en "vervuild" dan kan ook "de rest" niet "zuiver" zijn. Bijvoorbeeld: verkeerde, negatieve gedachten zullen mijn voelen vergiftigen en mijn daden kunnen ook niet oké zijn.

*

"Verlos ons van het boze"- dat kan misschien slechts verhoord worden wanneer ikzelf mij voortdurend inspan "de verzoekingen", de verzoekers te (h)erkennen en er aan te werken. 

*

"De wereld" veranderen begint wèrkelijk bij mijzelf. Begint met ware "zelfkennis". Begint met "wakkerheid"

:

Wàt denk ik?

Wàt voel ik?

Wàt wil ik?

***

Reacties