De balans is zoek.3



Misschien mag ik zeggen dat de balans gevonden is op het moment dat ik vanuit de liefde mijn weg ga. Als vrome gelovige en/of als  "Geistesforscher". 

Denk hier aan 1 Corinthiers 13. Zonder de liefde is àlles wat ik doe vergeefs.

*

De zoeker naar diepere inzichten en  grote samenhangen zal dat uit liefde moeten doen en niet om "weetjes" te verzamelen om zichzelf dan vervolgens verheven te voelen boven anderen.

Het is ook zéker zo dat deze zoeker niet "de waarheid" vindt. De (goede) geestelijke wereld sluit zich voor wie liefdeloos en nieuwsgierig probeert daar in binnen te dringen. Het is daarom altijd van belang te zien op de persoon die ons "nieuwe" inzichten voorhoudt!! Nog meer dwaalleraren hebben we zéker in deze tijden niets aan. Naïef mogen we hier niet zijn!

**

De "vrome gelovige" zal ook vanuit  liefde het religieuze leven vorm moeten geven. Nóóit omdat het zo hoort. Niet een slaafs volgen van regels en voorschriften. Deze zal geen angst moeten hebben voor "de bewegingen" in het eigen hart en deze te volgen.

**

Maar wàt is liefde??? 

We spreken er zo gemakkelijk over. En we denken misschien dat het slechts een "kriebel" in het hart is en als we het maar vaak genoeg zeggen....dan komt het vanzelf wel goed.

Uitleggen wat liefde is lijkt onmogelijk. Net als uitleggen wie of wat God is. 

Definities zijn dodelijk!

Liefde =...

God =...

Zèlfs het eindeloos herhalen "God is liefde"...🤔

*

Hooguit kan ik iets zeggen over waar, bij wie ik liefde kan/ heb ervaren. De uitingen ervan. En misschien kan dat zelfs voor iedereen anders zijn of ook afhankelijk zijn van de levensfase waarin ik mij bevind. 

*

Maar voor mij, ook denkend aan enkele mensen in mijn leven zal bij waarachtige liefde er altijd openheid zijn. Vertrouwen. Vrijlaten. Verwondering!!! 

Dit laatste uit zich misschien in een wat "vragende" uitdrukking van de ogen. Niet nieuwsgierig! Nóóit brutaal. Nóóit gaande over grenzen. Stil en afwachtend, geduldig. Je wéét, je voelt : dáár is een open hart. Dáár is wèrkelijke interesse in mij, in wie of wat ik ben. 

*

De mens die lééft in de Liefde kent geen vrees voor het "onbekende", het "vreemde", oordeelt niet. En daar vinden de "vrome gelovige" en de wáre "geesteszoeker" elkaar. 

Daar zouden ze elkaar kùnnen vinden.....in de Liefde.

***

Reacties