Geweld(loos)!
"Zij die naar het zwaard grijpen zullen door het zwaard omkomen"
(Mattheusevangelie 26)
Om iemand te verdedigen naar het te zwaard grijpen is niet juist. Maar zij die de hand sloegen aan Jezus werden daardoor niet vrijgepleit. Jezus wilde niet zeggen dat het okay was wat zijn vijanden met hem deden.
*
Wie "grijpt naar het zwaard" en daarmee een ander raakt doet dat niet "per ongeluk". Goed, het kan zoals in het bovenstaande verhaal impulsief zijn geweest. En je kan je daarbij ook heel goed voorstellen dat dit Petrus overkwam. Tegelijk werd juist hij degene die toen het erop aankwam Jezus verloochende. "Nee,die ken ik niet".
![]() |
Petrus verloochent Jezus. |
De impulsieve mens waait blijkbaar vrij gemakkelijk "met alle winden mee". Deze mens heeft iets onbetrouwbaars en ook iets onberekenbaars. Het zijn niet die mensen waar je met een "gerust hart" op kunt bouwen. De ene keer verdedigen ze je vol overgave en het volgende moment verraden ze je. De onstandvastigen ook.
Toch hoef je bij de impulsieve mens niet altijd uit te gaan van "kwade wil".
*
Anders is dat bij die mens die met voorbedachte rade een ander mens kwetst of verraad en verloochent. Hij blijft "hakken"...bij voortduring. En zet anderen ertoe aan hetzelfde te te doen!
Deze mens is amoreel èn immoreel. Zo'n mens moet gestopt worden of we zijn medeplichtig. Doen of je neus bloed en "wegkijken" maakt je medeplichtig.
Maar ook hier geldt dat wie naar het zwaard grijpt er zèlf door zal omkomen. Dan zijn er dus al twee "doden" te verwachten.
*
De amorele/ immorele mens die een zwaard hanteert, laat deze mens maar in z'n eigen zwaard vallen. Zoiets overkwam ook Judas na zijn verraad.
*
De geweldloze weg zal een àndere zijn. Daar waar gegrepen wordt naar het zwaard en gedood in één beweging, dáár zal de geweldloze mens niet een pad kunnen bewandelen dat al gebaand is. Iedere situatie vraagt om een àndere reactie, een àndere wijze van handelen.
Het zwaard hanteren is dodelijke "dommekracht". Geweldloosheid is het tegendeel daarvan.
Reacties