"Volg haar spoor".



Regelmatig moet ik aan mijn vrome oma denken.

Ze had geen leven. Haar eigen vlees en bloed verraadde haar door leugens over haar te vertellen bij de buren die dat grif slikten. Zo gaat dat. Ze werd gewoon belachelijk gemaakt. En hoe gemakkelijk worden roddels, achterklap en leugens geslikt door de omgeving. En ja, als  haar eigen dochter dat zegt zal het zéker waar zijn. Toch??!! 

*

Haar enige troost was haar Bijbel en dat was dan weer aanleiding voor verdere roddel, gehoon en gelach, gespot.

Ze werd openlijk vernederd, ze werd geïsoleerd. Haar kleinkinderen zag ze nauwelijks, bewust bij haar weggehouden. Waarschijnlijk heeft ze jaren en jaren en jaren dit heel geïsoleerde bestaan geleid. De sfeer waarin ze leefde was dodelijk.

*

Je zou denken of verwachten dat zij verbitterd geraakt was toen haar einde naderde. 

Hoe ongelooflijk dat ze stierf met ons op het hart te drukken: "Denk erom, het gaat om de liefde. Het gaat alleen om de liefde!" 

*

Soms lijkt het dat ik zo ongeveer haar leven "dunnetjes overdoe". Tot op de dag van vandaag.

*

Alweer een poos geleden werd ik wakker uit een droom over haar en iets in mij zei:

"Volg haar spoor"!

Eerst begreep ik het niet. Haar spoor volgen?

Totdat mij een licht opging.

Het is het "spoor van de liefde". 

Volg haar "laatste woorden" : 

"Het gaat om de liefde".

*

De geschiedenis herhaalt zich zo lijkt. Maar een vloek kan tot zegen worden! Dàt heeft mijn oma gedaan.

Ik volg dìt spoor. Tot mijn laatste adem. En ik ga niet alléén!

***

31-5-1909. Rudolf Steiner houdt in Budapest een voordracht: "Von Buddha zu Christus" in bijzijn van Annie Besant. (GA 109/111). 

Met dank aan Sergej O. Prokofieff- " Die Geburt der Christlichen Esoterik im 20. Jahrhundert  und die ihr widerstrebenden okkulten Mächte".


Reacties