"Draagkracht" 3

 Wanneer we God zeggen te willen dienen 

door 

mensen te dienen 

dan betekent dat toch dat ik onvoorwaardelijk er wil zijn voor de ànder. Zoveel als mogelijk er wil zijn voor de ànder. Niet iets terugverlangen fysiek, spiritueel, geestelijk. Ook niet stiekem in het hart toch....

Dàt moet geleerd worden en dat kan alleen in de praktijk. Niet door er over te lezen,niet door erover te mediteren of om te bidden.

Wanneer ik de dieren wil dienen kan dat toch ook slechts door te zien en op te letten wàt het dier nodig heeft. Een mens kan dat nog uitspreken. Onze dieren niet. Daar hebben we misschien nog een ander zintuig bij nodig. 

En met regelmaat moet ook de stal gereinigd worden. Het is niet alleen (toe) voeren maar ook afvoeren. 

Het gaat bij het dienen niet om wat ik leuk vind maar om wat nodig is, wat gedaan moet worden. 

De natuur dienen, eigenlijk niet los te zien van het dienen van mens en dier, maar dat kan en moet in bijna iedere handeling die ik doe ook wanneer ik alleen ben en ik denk dat (toch) niemand het ziet. God even vergetend voor het gemak 🙏

Tja, God willen dienen is niet mogelijk vanuit "de luie stoel".  Daar kan hooguit de voorbereiding en de terugblik plaats vinden.

"Draagkracht" kunnen we slechts al gaande ontvangen. Mediteren over sterke benen maakt niet dat ik sterke beenspieren krijg! Dàt zouden we wel willen. 

Dat zou ik wel willen.... soms 🤣

* * *

Mmm.. Als die een weekje niet "oefent"! 🙃

PS 
Een zwakte van veel Antroposofen is, volgens mij dan dat niet eerst gevraagd wordt vanuit het hart : Wat is hier nodig?

Maar men bedenkt eerst, zo lijkt... : "Nou die bewustzijnsziel moet ontwikkeld worden in deze tijd en dat slappe "ikje" van deze mens moet wat versterkt worden, (spreken èn besluiten zij vanuit het ego!) Moeilijk, moeilijk. Het sterkst wordt deze mens, zo lijken veel antroposofenschedels of wat daarin zit te denken, maar niets te doen! Niet sentimenteel worden, maar flink zijn. Ja, ja het is ook voor mij niet gemakkelijk hoor die ellende aan te zien (ze zien in feite helemaal niets behalve zichzelf) maar het dient een "hoger doel".

 (Dit gaat zeker niet alleen over mij! Helaas) 

Nu moet ik opeens denken aan een vreemde droom van een paar weken geleden. Ik zal het ergste hier achterwege laten, dàt is slechts voor een enkele ingewijde 😂 (die zijn er gelukkig ook nog al moet je goed zoeken!) en ik wil niemand op een idee brengen. Ja, verantwoordelijkheidsgevoel heb ik toch wel hoor. Als ik hier àlles zou schrijven wat ik zou willen 🙏..🎶🌷💃 

Maar ik droomde dus : 
ergens boven bij het dak van een eerbiedwaardig gebouw of zo een zwevende schedel met allemaal kleuren eromheen. Soort euritmiegewaden. Ècht een "antroposofenschedel", denk ik nù opeens . 
Het was alleen vrolijker dan in het ècht. 😳

💐

Oei oei! 
 In dit verband 😱








Reacties