"De zak geven". 1

Wanneer ik zo nadenk over de afgelopen jaren dan kan ik daar heel veel bij slepen. Maar daar heb ik al voldoende mijn "ongenoegen" over geuit. Dat blijf ik niet herhalen. Maar er is iets "overkoepelends". En voor mij is dat het meest schrijnende omdat het elders ook gebeurt. En dat is iets wat ik het meest onmogelijke vind.

*

En nu blijf ik even bij mijzelf maar nadrukkelijk : het treft niet alleen mij. En waarschijnlijk gebeurt het overal maar dat maakt het niet minder ernstig.

*

Het allerergste en dat overtreft alles,  is dat het me onmogelijk is gemaakt gewoon mee te doen. Ingezet te worden om mee te werken. Ànders natuurlijk dan toen ik jong was. Maar dàt maakt niet uit. Ik had de kracht en energie nog en  de zin! 

*

Het willens en wetens iemand naar de zijlijn duwen, normaal functioneren en mee doen onmogelijk te maken treft niet alleen de persoon in kwestie. Het vreet aan de wortels van een Beweging.

In een gezin kan je dat al zien. Niet alleen het "zwarte schaap" is slachtoffer maar het gehele gezin. En helaas al te vaak komt dit uit de koker van één persoon in zo'n gezin. En pas achteraf, vaak vele jaren later zie je hoe het werkelijk zat en wie de èchte "aanstichter" van veel kwaad was. Het "zwarte schaap" kreeg altijd van alles in de schoenen geschoven waar het totaal geen schuld aan had. Maar dit boven tafel krijgen in een gezin kan al moeilijk zijn laat staan in een Beweging.

*

Of ik een "zwart schaap" ben weet ik niet. Maar ik heb geleerd deze jaren hoe vernietigend het is voor alles en iedereen mensen uit te rangeren om wèlke reden dan ook en op wèlke manier dan ook. Het raakt àlles en iedereen! Tot in de kern!! Het overstijgt het persoonlijke. 



***

Reacties