Voorsprong of achterstand.

 

Johan Cruijff. 
⚽ 

Rudolf Steiner heeft veel gesproken over de tijd tussen dood en nieuwe geboorte. Deze voordrachten zijn voor ons gelukkig behouden gebleven en te lezen nu. Bij het lezen houd ik altijd in het achterhoofd dat er gestenografeerd is tijdens de voordrachten. Er kunnen daardoor fouten in geslopen zijn. Gewetensvol en zorgvuldig is toch omgegaan met het op papier zetten van  de vele cycli die we nu hebben. En er wordt nog altijd aan gewerkt.

Wanneer ik de voordrachten zorgvuldig èn aandachtig lees kan soms gebeuren dat ik het gevoel heb van : "Hè, héé, wàt"? 

Daar niet aan voorbijgaan. Is dat zo'n "foutje" of schiet ik tekort in het begrijpen? Door hier juist niet aan voorbij te gaan kan het zich, wanneer het zo'n "foutje" zou zijn in mij "herstellen". Of van onbegrip kan ik tot een begrijpen komen. Niet door er eindeloos over na te denken en uit te kauwen, alle mogelijkheden en onmogelijkheden tegen elkaar af te wegen. Zó zal ik nóóit tot het "juiste" komen. Onze gewone hersens zullen nóóit de waarheid boven tafel (kùnnen) krijgen. Daar zijn ze domweg te dom voor 😊

We hoeven géén ophef te maken over deze "fouten" in voordrachten. We hoeven al helemaal niet uit te gaan van "kwade of boos opzet" zoals sommigen doen. Het maakt niet eens uit hoe het zo gekomen is. In mijzelf kan ik tot het "juiste" komen. Een "fout" kan zich zo herstellen of mijn onbegrip kan tot een begrijpen worden. Anderen om de oren meppen werkt averechts. Dààr tref ik uiteindelijk mijzelf mee. Maar ook dàt wat ik zeg te (willen) verdedigen.

En nu, wat die tijd tussen dood en nieuwe geboorte aangaat dààr wilde ik iets over schrijven. Maar ik kan het denk ik betrekken op alles wat Rudolf Steiner ons heeft geleerd.

Misschien verbeelden we ons wel een voorsprong te hebben op "al die anderen" die dit allemaal niet "weten" of afwijzen.

We kunnen ons daar zwaar in vergissen. "Ieder nadeel heb z'n voordeel" zoals onze voetballer Cruijff ons (onbedoeld) fijntjes onder de neus wreef.

Kijk, wanneer ik "wéét" en zèg  serieus te nemen wat Rudolf Steiner meegedeeld heeft over de hele weg die we na ons sterven afleggen tot een nieuwe geboorte maar ik ga ermee om als een "onwetende" dàn wordt de zg voorsprong die ik dènk te hebben tot een "achterstand". 

Beter en eerlijker het "oprechte afwijzen" dan het "doen alsof". Gewoon zeggen dat je dit allemaal maar onzin vindt of "niet - christelijk" zelfs is minder schadelijk dan een "weten" dat slechts een "weetje" blijft of zelfs een handelen dat in strijd is met de "Erkenntnis". 

Reacties