Arm vogeltje......

 

"Een vogel voor de kat"
馃槱 


Een kort bericht bij het nieuws op de radio afgelopen week...

De Rooms-Katholieke gelovigen worden steeds "opgewekter" 馃 Vermoedelijk toch wel onder invloed van deze "opgewekte" Paus. Wel is en blijft het zo, voor mij in ieder geval, dat ieder mens z猫lf  verantwoordelijk is voor z'n eigen doen en laten.

Het "opgewekte" blijkt voor mij uit het feit dat volgens een nieuw onderzoek veel (ex?) leden v贸贸r allerlei zaken zijn waar ze eerder fel tegen waren. Toen een moraliserende vinger en "rechttoe- rechtaan" uitspraken. En n霉 lijkt opeens van 脿lles waar men eerder fel tegen was te mogen. Euthanasie, abortus, homohuwelijk. Men is "vrij(er)" geworden. 

Opvallend op z'n zachtst gezegd onder deze "progressieve" Paus. Helaas geen toeval vrees ik.

Het gaat mij hier n霉 niet om het "voor of tegen" van weet ik wat te zijn. Mijn punt is m茅茅r dat blijkt hoe gemakkelijk 贸贸k gelovigen zijn te be茂nvloeden. Of misschien: "juist" gelovigen. 

Door te "luisteren" naar een autoriteit en te gehoorzamen ook al noemt men dat natuurlijk niet meer zo! gaat men voorbij aan zichzelf. Gaat men voorbij aan de eigen "innerlijke stem"- het geweten... Christus.

De Paus nog altijd de plaatsvervanger van Christus op aarde betekent niets anders dan een plaatsvervanger van het eigen "geweten." Bewust of onbewust. 

 "Een vogel voor de kat". 

Reacties