Vergeven worden, vergeving schenken.

 


Je hoort wel eens zeggen dat wie veel heeft gezondigd zoals bijvoorbeeld Maria Magdalena en veel vergeven is in staat is tot een grote liefde. Zeker bij deze Maria Magdalena gaat dat op. Zie haar eindeloze liefde voor haar Meester. Héél veel vergeven, heel veel liefde.

Natuurlijk zijn er ook de ondankbaren. Veel wordt vergeven maar....

Maar ik dacht dat je het ook nog anders kan bekijken. Gewoon vanuit de mens gezien.

Vergeven hangt samen met het "willen". Ik ben niet zeker of een mens van nature zomaar kan vergeven. Daar waar dat zo lijkt vermoed ik een voorbereiding in een vorig leven. Dan heb je in een eerder leven al stappen gezet.

In het andere geval moeten stappen gezet worden heel bewust om tot vergeving te komen. Ik heb het niet over dagdagelijkse dingen waar je wel eens op je ziel getrapt kan worden of jijzelf een ander op de ziel trapt. Niet met opzet. Niet uit slechtheid of iets. Dat gebeurt in het leven. Dat is dan iets van "vergeven en vergeten". 

Dus dat andere vergeven. Die mensen vergeven die eropuit lijken te zijn het leven te vergiftigen. Willens en wetens. Elders heb ik daar al vaker over geschreven. 

Wie veel vergeven wordt is in staat te komen tot grote liefde. Zoals Maria Magdalena. 

Zij die anderen veel te vergeven hèbben die zullen in zichzelf heel bewust al een grote liefde moeten hebben ontwikkeld. Anders gaat het niet!! En dan nóg is het een vrije keuze. Wil ik vergeven of niet? 

Halfbewust vergeven kan niet denk ik. Er is sowieso al bewustzijn van en door de pijn, fysiek of anders. Daar kan ik niet half slapend op reageren met een gemakkelijke vergeving. 

Wèl kan ik tijdens de "aanval" vergeven. Denk aan Mahatma Gandhi toen die de dodelijke kogels door zich heen voelde gaan. Hij vergaf op hetzelfde moment. Maar ook dat kwam hem niet zomaar "aanwaaien". Zijn leven lang was hij hiermee dagelijks van minuut tot minuut innerlijk bezig geweest. Voortdurend in zichzelf aftastend..... Hij wilde vergeven. Sowieso.. altijd. Ook op dit moment. Hij was, hij had zich voorbereid... Bereid het hoogste offer te brengen. 


Veel gezondigd veel vergeven kàn brengen tot heel veel liefde. 

Geconfronteerd met de slechtheid van een ander daar moet ik willen vergeven. En dat kan dan tot gevolg hebben dat ik hierdoor een veel grotere liefde ontwikkel dan anders zou zijn gebeurd. Ik wil vergeven betekent : in mijzelf moet ik een grote liefde ontwikkelen. 


Reacties