Waarheen?

 Wanneer ik mijzelf wil vinden moet ik voorbij mijzelf.


Dat betekent zoiets als mijzelf - mijn zelf verliezen. "Wie zijn ziel wil behouden zal haar verliezen" staat ergens.

Iedere dag kan ik dat aan en in mijzelf ervaren wanneer ik niet slaapwandel.

Het heeft àlles van doen met de wil. Of met mijn onwil. 

Ben ik ge-wil-lig Christus te volgen, mijn kruis op mij te nemen zoals Hij het Kruis op zich nam? Ben ik een werkelijke Christophorus - Christus drager?

Of nóg anders : draag ik in déze tijd het kruis mèt Hem? Ben ik een "Kruisdrager"? 

"Wie niet vóór mij is, is tegen mij".

Het kan voordelig lijken soms ons kruis niet te dragen. We "vluchten weg van het kruis". Maar eens zullen we ernaar terug moeten keren. Of het wordt ons opgelegd.

Voor wie ge-wil-lig is zal het kruis niet te zwaar blijken te zijn. Christus draagt het mèt ons.

Quo Vadis, Domine? 
Handelingen van Petrus,
 een apocrief geschrift. 

We zijn dan een werkelijke Kruisdrager èn Christophorus. 

Reacties