Waar "sta" ik?

 


Wààr sta ik? Aan welke kant sta ik? Aan wiens zijde strijd ik?

Belangrijk om daar bewustzijn van te hebben ieder ogenblik. Waarom?

Ongemerkt kan ik in dàt kamp terecht komen waar ik niet wilde komen. Door onbewustheid. Een soort slaap of verdoving.

Deze morgen werd ik wakker met de gedachte : door lief te hebben vermeerder ik de liefde. Door mijn "vijand" lief te hebben ontstaat  misschien wel een drievoudige vermeerdering van de liefde.

 Vrienden liefhebben.. ach. Maar die extra inspanning die gevraagd wordt en nodig is bij het liefhebben van je "vijanden" dat geeft een ongekende vermeerdering, groei van de liefde in je hart. Wanneer je dàt lukt geeft dat je krachten die hard nodig zullen zijn in de (verre) toekomst.

Maar volg ik het kwaad dan lijkt zich ook dàt te vermeerderen. Dàt is huiveringwekkend. 

Doorslaggevend. 

De Handelingen van Petrus had ik nog nooit gelezen. Het is zéér de moeite waard dit te doen. 

Reacties