"Losers"

 Het geestelijke leven kan niet los gezien èn los beleefd worden van ons dagelijks leven. Geestelijk leven moet "instromen" in het vaak harde en zware aardeleven. Alleen zo kan de weg door het aardeleven gegaan worden zodat het vrucht kan dragen. Herfst.

Vandaag denk ik veel aan de gepeste kinderen. Ik schreef er eerder al even over. Het is ook weer één van die gruwelijke dingen die een mens een ander mens kan aandoen. Zonder èchte aanleiding. Alles wat er bij gehaald wordt als reden waarom wanneer het pestgedrag uitkomt zijn rotsmoezen. 

Wie waagt die wint. 

Dàt het kind z'n mond houdt, niet klaagt komt omdat het zich schaamt. Als je gepest wordt ben je immers een "loser" en is er iets mis met jou. In het beste geval nemen ze je mee naar een psychiater. In het slechtste geval beëindig je het leven. Een kind heeft nog niet de mogelijkheden die je als oud(er) mens wel hebt. 

Meestal zijn die mogelijkheden je ook niet aankomen waaien. Heb je treitergedrag van verwanten, kinderen overleefd dan kan het een lange, lange weg zijn éér je weet geen "loser" te zijn. 


De wèrkelijke "losers" zijn de pestkoppen, de treiteraars, de bloedzuigers die je het bloed onder de nagels vandaan haalden. Vervolgens voel jij je een dubbele "loser" vanwege je woedeaanvallen. Daarbovenop kunnen schuldgevoelens komen. 


De "buitenwereld" werkt niet echt mee. Ben je in de ogen van één figuur een "loser" dan kan je het wel schudden. Zeker op school. Het vormen van groepen treiteraars en tel uit je winst. 


Maar toch ook in gewone buurten in steden en dorpen. In zorginstellingen voor ouderen kan het voorkomen. Het is bekend dat mensen daar bijvoorbeeld er wel voor uitkijken te vertellen dat ze "gay" zijn. Je kunt daarover onthutsende verhalen horen. Dat kan zo ver gaan dat verzorgers weigeren zo'n "viezerik" de nodige zorg te geven. Dit zit ik hier nu niet gezellig bij elkaar te verzinnen.... helaas. 

Je zou je  af kunnen vragen wie nu eigenlijk hier de "viezerik" is. Toch degene met vunzige en ongezonde fantasieën over een gewoon medemens lijkt mij. En door zo iemand wil toch geen enkel normaal mens sowieso geholpen, laat staan gewassen worden!!! Of je nu homo, hetero, transgender of wat ook bent. 


Een "loser" ben je al gauw wanneer je (openlijk) homo of lesbisch, transgender of wat dan ook bent. Rode haren of sproeten kunnen ook al genoeg zijn om pestgedrag bij anderen op te roepen. 

Of niet tegen de knalharde "muziek" uit de radio van je buren kunnen... Ja óók dit kan je al tot "buitenbeentje" maken. "Dààr moet je maar tegen kunnen. Het is normaal dat ik de radio hard zet als ik buiten op het balkon zit. Anders kan ik het niet horen". Normaal?? 

En aan deze redenatie : ik wil op mijn balkon zitten en daarom zet ik de radio hard anders hoor ik het niet. Dat is normaal. Daar moet je maar tegen kunnen". 

Dit soort "denken" is zooo krom, dat is een mooi voorbeeld van al dit soort kromme denken. Ik ben gek omdat die radio knalhard staat omdat mevrouw op haar balkonnetje....... en dan moet ik maar een huisje op de hei zoeken.... Wie is hier nu gek??? 

Een "loser" ben je al gauw wanneer je net niet past of helemaal niet past in het plaatje van wat de meute "normaal" vindt. 

En er hoeft er maar één te zijn die het "leuk" of cool vindt wat te leuteren /roddelen hierover... Een vermoeden kan al genoeg zijn om je in grote problemen te brengen. 

En zo denkend over dit alles, over hoe vernietigend dit is en hoe het mensen isoleert en apart zet waardoor ze de normale aansluiting bij anderen missen, daardoor gedreven kunnen worden tot zelfmoord het is voor mij toch het "boze" waar ik eerder vandaag over schreef. En de wèrkelijke "losers" doen net of hun neus bloedt. 

Als kind mag je hopen een volwassene te treffen die opmerkt wat gaande is en die dan op een gezonde manier hulp kan bieden, kan en wil steunen. 

Niet (alleen) bidden
 tot 
de Hl. Serafim von Sarov.
Oneindig veel belangrijker is
van hem
en andere heiligen
leren
hoe ze
de geestelijke strijd
voerden. 
Het zàl blijken
dat het altijd gaat
om
 het "veroveren" van :
Christus in mij.
En bij de Hl Serafim
vooral om het ontvangen van
 het Licht van
de
Heilige Geest. 

☀️

Ouder geworden... Het enige lijkt te zijn de Christuskracht in je te versterken. Als éénling. Daar schreef ik over in "Bewustwording 1,2,3.

 In zorginstellingen, in wijken, gemeenschappen, kerken moet natuurlijk nog iets heel anders gebeuren. Erkennen dat deze dingen voorkomen is een eerste stap. Maar dan begint het pas. 

Wijsheid is nodig. 


Reacties