Bewustzijn (3).

Door nu weer het afgelopen weekend opnieuw fel in het bewustzijn onder andere het verschil tussen verzoekingen en "het boze" zoals in het Onze Vader klinkt bedacht dat ik Friedrich Rittelmeyer maar eens moest herlezen. En dan juist wat hij geschreven heeft hierover in het boekje "Das Vaterunser".  
Vroeger...
en
nú. Altijd lezend 🌞

Vroeg in de middag was ik eraan begonnen. De eerste zinnen gelezen en blijven steken. Géén probleem..
Dat ik bleef steken kwam doordat hij meteen al op Michaël komt. En dan ook nog eens over de strijd tussen satan en Michaël om het lijk van Mozes. Met alle drie heb ik iets in deze tijden. Met lijken óók wel!). Toeval?

Hoe dan ook Rittelmeyer wijst op de Judasbrief in het Nieuwe Testament. Judas vers 9. Michaël die niet durfde te oordelen. Wèl zei hij: "Moge de Heer je straffen". (Naardense Bijbel). Nu ga ik toch nog eens in andere vertalingen kijken want dit "schuurt" toch wat...vind ik. Of Rittelmeyer hierover schrijft weet ik nog niet doordat ik hier stokte. 

" Moge de Heer je straffen". Geen oordeel? Blijkbaar vond Michaël een straf toch wel op z'n plaats. Maar het is een boeiende hele korte brief. Meteen vóór de Apokalypse.  Dat is vermoedelijk geen toeval.

(Bij Emil Bock staat deze brief tussen Jakobus en de Johannesbrieven. Net zo min toeval denk ik. 😂. Zijn vertaling luidt: " Der Herr wird dein Richter sein".) Hij spreekt ook niet over het "Leichnam"maar over het "Lebensleib" van Mozes. 




Zojuist de première. 

Reacties