Zij kenden Hem niet!

 


Jezus van Nazareth gaat voorbij. 

(Lucasevanglie 18 : 35-43)

De blinde die vraagt aan de menigte wat er aan de hand is. Zij antwoorden dat Jezus van Nazareth voorbij komt. Dàt is me wat!

Maar dan begint de blinde de pret te bederven en te roepen: "Jezus, zoon van David ontferm je over mij".

 De onrustzaaier krijgt op z'n donder. Hij moet zwijgen. Natuurlijk. Maar hij liet zich niet intimideren en riep nog véél harder : "Ontferm je over mij!"

Jezus blijft staan en geeft opdracht de man bij Hem te brengen.

Hij vraagt : " Wat wil je dat ik aan je zal doen?"

De blinde antwoord: "Heer dat ik weer kan zien".

Jezus: "Wordt weer ziende! Je geloof heeft je gered".

*

De blinde menigte die deze mens de mond wil snoeren. Deze mens wil afhouden van zijn "redding".

Deze zg blinde die blijkbaar de enige is die weet wat hij wil. De menigte slechts uit op een verzetje.

Doordat de "blinde" wéét wat hij wil laat hij zich niet het zwijgen opleggen door de wèrkelijke oproerkraaiers. 

En zijn geloof heeft hem gered zegt Jezus die heel goed weet wat zich daar afspeelt tussen de blinde en de anderen. 

Hij ziet zijn onwrikbare wil gezond te worden daar waar de menigte mensen niet doorheeft hoe ziek zij zijn. Zij willen hun verzetje meer niet en blijven stekeblind. 


Jezus van Nazareth gaat voorbij. 

Voor deze ene blinde "wekkend" voor de rest niet veel meer dan een voorbijgaande bezienswaardigheid.

***


Reacties