Michaël.

Nouja, een wat merkwaardig plaatje bij de tekst. Maar het heeft wel iets "herfstachtigs" en de kleur is wel vrolijk op deze "Prinsjesdag" (Nederland).
*

 Vroeg in de morgen dacht ik wat over het " Verlos ons van het boze".

Misschien schreef ik er al eerder iets over. Maar deze morgen stond mij heel helder voor ogen dat wat betreft de verzoekingen we veel kunnen doen. Het denken,  het voelen,  het willen, toch gebieden waar we niet machteloos staan.

Mijn denken kan ik leren onder controle te krijgen en niet alle kanten op te laten gaan. (Hoofd)

In mijn voelen kan ik wanneer ik wil haat omzetten in liefde. Al zijn het nog zulke kleine en soms moeizame en pijnlijke stapjes. (Hart)

Het willen, daar kan ik besluiten tot een moreel handelen. Hoe wil ik omgaan met mijn medemensen,  met de natuur, met de dieren, met àlles wat er dagelijks op mijn weg komt. (Handen en voeten).

Ja, aan de verzoekingen kunnen we werken en zo steeds "betere" mensen worden.

*

"Het boze", dat is een ander verhaal. Daar zijn wij mensen (nog) niet in staat uiterlijk (rechtstreeks!) veel tegen te doen. Wàt ik kan en moet doen is in mijzèlf het boze (h)erkennen. Dàn kan ik het ook buiten mij leren herkennen.  De vernietigende, destructieve krachten van het boze die we overal om ons heen zien. In onze directe omgeving en wereldwijd. 

Hier is iets heel anders nodig.  Onze menselijke krachten zijn geheel ontoereikend hier ook maar iets uit te richten. Wie hier denkt dat wèl te kunnen begeeft zich in een groot gevaar.

En zo kwam ik bij Apokalypse 12 uit.
Daar lees je wáár het het boze om is te doen. En dáár lees je over de strijd van Michaël met deze krachten. 

Wij kunnen niet de strijd aangaan met het boze maar we kunnen (innerlijk) wèl heel bewust de kant van Michaël kiezen, Michaël volgen!

 Michaël het aangezicht van Christus!

Ps.
De verzoekingen zijn ook misschien meer onze eigen aangelegenheid. Meer de persoonlijke worsteling(en) met onszelf. 

"Het boze" overstijgt dit verre.

***

Reacties