Wat zie ik,wat hoor ik?

Vrucht dragen.


 Onbevangen waarnemen is voorwaarde om door te kunnen dringen tot de werkelijkheid àchter de dingen.

Wat ik zie met mijn ogen, wat ik hoor met mijn oren is niet de werkelijkheid.

Dóórdringen zal ik moeten leren tot de wereld voorbij het zien en voorbij  het horen.

*

Waar Christus ons de ogen heeft geopend, waar Christus ons de oren heeft geopend dáár kunnen we zeker zijn op de "goede weg" te zijn. Een goed begin!

Maar altijd, ieder moment zullen we het bewustzijn moeten hebben dat wij "los van Hem" tot niets goeds in staat zijn.

Hééft hij ons de ogen geopend en ons weer de mogelijkheid gegeven te horen dan betekent dat niet dat het als vanzelf verder "op rolletjes zal gaan". 

*

We kunnen het gezicht en het gehoor weer verliezen. Door onachtzaamheid.  Door te denken dat we er nu zijn. Het ergste misschien :   door zelfgenoegzaamheid en zelfingenomenheid, trots en hoogmoed. Ons verheven voelen boven het "gewone volk".

Het zien en het horen dat Christus ons schenkt, het is nóóit een verdienste, zullen we in dienst moeten stellen van ànderen, van de wereld. Wie het gebruikt voor egoïstische doeleinden zal weer blind en doof worden. Deze mens is er erger aan toe dan voorheen.

*

"Ik ben de Wijnstok, gij zijt de ranken".

*

Wie het "rank-zijn" te min is en méér nastreeft....die ìs reeds afgesneden van de Wijnstok.



***

Reacties