Die Weihnachtstagung 1923-1924

 


In mijn eigen woorden wat ik begrijp van de nieuwe impuls die hiervan uit moest gaan. Ik las dit gisteren in een voordracht.

*

Rudolf Steiner ziet terug op de Weihnachtstagung. En hij vertelt hoe door sommigen zijn opmerking over een "nieuwe esoterische Zug" opgepakt werd. Niet om iemand belachelijk te maken natuurlijk.

*

Sommigen pakken het met enthousiasme op. O ja, natuurlijk een "nieuwe Zug". Ik geef mijn baantje in de Vereniging op en maak plaats voor een jongere. Vernieuwing dat moet er komen. Zoiets.

*

Goed. Nog steeds in mijn woorden: 

Zó'n uiterlijke "Vernieuwing" stond Rudolf Steiner helemaal niet voor ogen. We moesten juist leren de Antroposofie meer innerlijk te nemen. In het hart te dragen en te verwerken. En ook juist niet weg uit de situatie of de plaats waar we ons bevinden. Niet ons Antroposoof zijn veilig beleven in eigen kring. 

Iets als een  "omslag" van buiten naar binnen èn omgekeerd. 

*

Hoe belangrijk juist in deze tijd. De Antroposofie in het hart op te nemen. En dan heel gewoon "een mens onder mensen" zijn. Het mag niet een "mooie leer" zijn zoals de Kerk een leer heeft. Een "leer" en dogma's zitten in het hoofd. 

Het hoofd is dom en zéér beperkt. Het hart is wijs.

*

Het is niet nodig ons (innerlijk) af te zonderen van de rest van de wereld. Het is niet nodig bij alles wat zich aandient in het leven me zorgelijk af te vragen hoe ik daar als Antroposoof mee om moet gaan, hoe te reageren.

*

 Steeds kriebeliger word ik van Christenen die denken als Christen op een speciale manier door het leven te moeten gaan. Zo van : Ik ben Christen dus ik doe dit niet en ik doe dat niet. Ik probeer me de zonde van het lijf te houden. 

Wat men wèl doet als Christen..nu ja. Bidden misschien voor de boze, zondige wereld waar iedereen "in de zonde leeft". "Nederig" laat men nog wel het woord "genade" vallen zónder daar veel mee te verbinden behalve een dankbaar gevoel dat men niet is zoals "die daar".

*

Een "nieuwe esoterische Zug" zoals ik het nú begrijp :

Ik leef mijn leven waar ik nú ben in het besef dat "àlles meewerkt ten goede". Open voor àlles wat op mij afkomt. Zoet èn bitter. 

Op dit moment kan ik het niet beter onder woorden brengen.



 

***


Reacties