Haat of Liefde? 3



 Haten is niet "ingeboren" bij de mens. Dat te denken als Christen maar vermoedelijk ook als gelovigen van wèlke andere religie dan ook is totaal onlogisch. De mens is niet slecht zoals vaak gezegd wordt.

"Geneigd tot alle kwaad" dat wel. Geneigd- neigen- (over)buigen - naar het kwaad zéker wel. De mens is tot heel veel en heel erg kwaad in staat. Dàt te ontkennen zou een dwaasheid zijn. 

Maar een buigen voor het kwaad, het kwaad uitvoeren al is het nog zo gruwelijk doet niets af aan het feit dat we "Uit God geboren" zijn. Ieder mens hoe gruwelijk deze zich ook mag gedragen. 

*

Het vraagstuk van goed en kwaad, het levensgrote probleem voor velen : waarom is er zoveel kwaad in de wereld, waarom doen mensen elkaar zoveel leed en pijn aan, waarom zijn we in staat elkaar te vernietigen....??? De enige die hier voor mij bevredigende antwoorden op heeft gegeven is Rudolf Steiner. Hij gaat véél en véél verder dan het spreken over demonen. 

*

 Het gaat niet aan "vroom" en opgelucht te zeggen dat gelukkig God het weet.....dus ik hoef het niet te weten. Ik moet alleen maar zorgen "schone handen" te houden. 

Te vaak lijken we al tevreden wanneer we kunnen wijzen naar de demonen. Het mag in de juiste richting gaan maar is niet voldoende om het kwaad wèrkelijk te leren kennen. En juist dit is van het grootste belang in deze tijd. De demonen "de schuld" geven....😏

*

Het boze kan alleen "onwerkzaam" worden àls het boze wanneer het  "aan het licht" wordt gebracht. Het "Licht dat in de duisternis schijnt".

We hebben daar meestal een véél te kleine, beperkte, benauwde voorstelling bij. "Ja,ja"- zeggen we en we zijn blij. Maar wàt het heel concreet betekent gaat ons bevattingsvermogen als gewone mens verre te boven. 

Een Rudolf Steiner is in staat gebleken hier woorden voor te vinden die wij als mensen van déze tijd wél kunnen behappen. "Geist-erkenntnis"...Geestes- Wetenschap. 

*

Wanneer we dankzij bijvoorbeeld een Rudolf Steiner in staat zijn in onszelf de bron van Liefde te vinden juist door de uiteenzetting met het kwaad dan zal denk ik altijd het eerste wáre teken zijn dat het mogelijk wordt je ergste vijand te vergeven!

*

Dàt kan die Rode Draad zijn die als jongeling zich begon "áf -te -wikkelen" en als ouder mens afgewikkeld is. Dan kan je terugkijken op de afgelegde weg en zie je de nu afgewikkelde "Rode Draad". 

*


Misschien werd ik door mijn oma me bewust van deze "Rode Draad van de Liefde". Ik schreef daar eerder over. 

Maar het was een allereerste begin van bewustwording. Niet een begin van de zich allang "afwikkelende" Rode Draad. 

Enkele jaren later zou ik de Antroposofie (her)ontdekken. "Dè Rode Draad" al door vele levens heen,  die ik nu weer kon oppakken,  mòcht oppakken!

***

Rudolf Steiner bij het model van het 
Eerste Goetheanum.



Reacties