"Ontwapenend gewapend".



 Het laatste "serieuze" 馃え bezoek dat ik  thuis mocht ontvangen kwam hier niet "ontwapenend gewapend". Verre van dat zo bleek. Zwaar  "bewapend" met een grote mate van vooringenomenheid.

Ik wil daar verder niet over schrijven over dit bezoek en mijn latere uiteenzetting met dezelfde figuur. Misselijkmakend nog altijd wanneer ik hieraan terugdenk.

*

Toch wil ik wel iets schrijven over de ontmoeting of het gesprek waar ik  "ongewapend" ..... of niet naar toe ga.

*

Wanneer ik met vooroordelen naar iemand toega, wanneer ik vooringenomen ben zal het n贸贸it maar dan ook n贸贸it tot een echte ontmoeting of een goed gesprek kunnen komen.

En op d茅ze wijze een bezoek afleggen bij iemand is leugenachtig. Het is precies hetzelfde wat gebeurde tijdens de inquisitie. Het oordeel, de veroordeling lag al vast v贸贸r het verhoor, v贸贸r de martelingen. In dit geval al v贸贸r het bezoek.....en dat wat volgde.

*

Wanneer ik mijn "pantser" aanhijs v贸贸r ik een bezoek afleg bij iemand omdat ik een "zwaar" gesprek verwacht....dan ga ik al bevooroordeeld en niet open. Kan ik dan "openheid" verwachten van degene bij wie ik op bezoek ga??? 

De kans is heel groot dat wat ik verwachtte wordt bevestigd ja. En dan wordt achteraf verzucht dat het was wat ik verwachtte. En we klagen verder over deze "moeilijke",gesloten of zelfs agressieve mens. 

Zelden of n贸贸it zoekt men de oorzaak bij zichzelf, bij eigen "gepantserd" zijn. Men d猫nkt er niet eens aan hoe vooringenomen we aan het bezoek begonnen waarbij we onszelf  bij voorbaat al zo ongeveer als slachtoffer zagen dat zich maar beter van tevoren stevig kon wapenen.

*

Alleen door te "ontwapenen" kan er een veiliger wereld ontstaan. Zo is het ook in het klein.

Ongewapend ben ik het best gewapend. 

Dan alleen kan het "ademen" bij een ontmoeting. 

Gepantserd gaan brengt  "verstikking".

*

Ben ik niet tot "ontwapening" bereid dan kan ik beter niet de confrontatie zoeken. Wel zo eerlijk...lijkt mij. Dan weet iedereen waar ie aan toe is en wordt een 猫cht conflict wellicht voorkomen......mits we d谩谩r w茅l open over zijn!!!

***

Reacties