Een nieuw spoor volgen.


 Even moest ik goed kijken. Is dit nu Opstanding of Hemelvaart?
Het lijkt toch een Hemelvaartsicoon gezien de mensen die "achterblijven".
Maar toch ben ik niet helemaal zeker. 
*

Dat is niet erg. Misschien wel mooi deze "verwarring".
Zo laat ik dit dan maar. En ik kijk wat stil naar de Herrezene, naar Hem die "verdwijnt" in de wolken en daardoor bij ons kan zijn en blijven. 
Niet gebonden aan één plek , niet het  "bezit" van een bepaalde groep, een volk, een land, een kerk. Ook niet  het bezit van de Christenen! 

*
Hij stijgt op en kan zich juist dáárdoor met alles en iedereen verbinden zoals de wolken overdrijven over ons allen. 

*
Misschien is het ook zo dat wanneer wij al onze oude ideeen en  voorstellingen over Hem durven loslaten daar een vernieuwing in ons kan plaatsvinden.

"Het oude is voorbij, zie het nieuwe is gekomen".

 Ja, het is dan nodig een ander, een hoger "standpunt" in te nemen en tegelijk verbonden te blijven  met waar ik vandaan kom. Het is niet een opstijgen en "oplossen"! Maar het "oude" is niet meer bepalend. Dàt is het  nieuwe. 

*

Net zomin als mijn "afkomst", mijn ouders en voorouders bepalend zijn voor de weg die ikzelf af moet leggen.
Ik verloochen niet mijn "afkomst" maar ik ga wél 
 "vrij" en onbelast de weg die ik moet gaan.

*
Misschien is dàt wel Hemelvaart voor mij vandaag. 

***

Reacties