Zus en Zo 🙏


Een Schrijvertje of draaikever
😉

 Graag lees ik verhalen over (on)heiligen.

Graag lees ik biografieën.

Graag lees ik Heilige Boeken zoals de Bijbel, de Bhagavad Gita.

Ja, ik lees graag. Van alles en iedereen kan ik leren. Zeker wanneer al lezend ik lees van "binnen naar buiten" èn omgekeerd. De blik op de schrijver èn de blik naar binnen. Dan ontstaat er een soort dialoog. Ik kom in gesprek met dat wat door het geschrevene zich wil uiten. En ik kan mijzèlf "uiten". In mijzelf kan ik daardoor nieuwe ontdekkingen doen over mijzelf. Of ook dat je daardoor weet  hoe verder waar je "vastgelopen" was.

Veel spirituele boeken, de schrijvers daarvan hebben de neiging veel te verhullen onder nog méér  woorden. Ik heb er lang over gedaan duidelijk te krijgen wat sommige boeken ronduit ergerlijk maakt voor mij. 

Vaak schrijft een schrijver over anderen. Nee, niet de recht-toe- recht-aan Heiligenverhalen zonder enige pretentie. Goed geschreven zijn dat heel fijne, opbouwende boeken. 

Het is het schrijven over (spirituele) ervaringen van anderen waarbij je op een moment het gevoel krijgt dat de schrijver niet veel anders "in huis" heeft. En dat gevoel kan wekkend zijn. 

Het is goed "bescheiden" te zijn. Maar valse bescheidenheid is het tegenovergestelde van de èchte. 

Het gaat niet aan over anderen te schrijven en zo mijzelf te verbergen. Negatief uitgedrukt : Zelf "buiten schot te blijven" , achter die ander, die "grotere" verdwijn. 

Ik kan eindeloos schrijven misschien over Rudolf Steiner. Een goede biografie is heel helpend voor ons. Maar een goede biografie is goed omdat de schrijver als het ware "in de huid" van bijvoorbeeld een Rudolf Steiner is gekropen. Je kan dat bemerken aan het schrijven. De schrijver is met hart en ziel betrokken bij zijn onderwerp (het kan ook over andere (spirituele) onderwerpen gaan). 

En dan verdwijnt niet het onderwerp onder een massa woorden maar ook de schrijver zèlf niet. In het geval van een biografie over Rudolf Steiner leer je déze beter kennen en op geheel nieuwe wijze, maar ook de schrijver.

 Dat zijn de boeken geschreven 

met 

"kennis van zaken" 

èn

 "hartewarmte". 

* * * 


De Evangelist Marcus. 






Reacties