Oud en nieuw.


 "Jezelf loslaten in plaats van je problemen".

Tegenwoordig zijn we zo negatief ingesteld dat ook dit wat zeurderig en zuur kan maken.

*

Vermoedelijk het eerste wat de meeste mensen denken, zo verging het mij in ieder geval tot voor kort, is dat gezegd wil worden dat :

of 

mijn problemen niets te betekenen hebben...(dus ik zeur voor niets!) 

of 

"ze" willen mij langs een omweggetje zeggen dat er nogal wat mis is met mij en al dat "misse" moet ik  loslaten. 

Het lijkt vaak aardiger dan het is. Zeker wanneer er een "vroom sausje" overheen gaat zo van :  "Je màg het loslaten want God houdt van je zoals je bent. Heb berouw en àlles komt goed". 😏

** 

Maar al dat soort liedjes kennen we ondertussen wel en de kreet: "Je moet loslaten" is inmiddels zo versleten als een oud stel schoenen. Hoogste tijd ze in te ruilen voor een stel "nieuwe"! 

**

Het loslaten van jezelf kan misschien ook vertaald worden met je "ziel verliezen".

Wie zijn ziel dùrft te verliezen zal haar behouden en wie vast wil houden wat hij heeft zal het belangrijkste mislopen.

** 

En vandaag door allerlei zaken kwam ik erop dat je ook kan denken aan ruimte maken voor je "ware zelf". Meer in de betekenis van moed vatten je "ware zelf" aan te kijken. Moed vatten naar jezelf te kijken als iemand die al een hele weg heeft afgelegd. Dit leven misschien, maar zeker door vele, vele incarnaties. Er moet in ieder van ons zoveel ervaring aanwezig zijn van zo ongelooflijk veel. Een rijke schat die in ons vaak nog verborgen blijft omdat....?

Misschien omdat we angst hebben voor deze rijkdom. En we "verzuipen" niet alleen onze ellende maar misschien nog wel vaker al het "mooie, goede en ware" dat in ons aanwezig is. Onze rotzooi is ons  veel vertrouwder.

** 

Oude schoenen vervangen door nieuwe betekent dat ik mijn weg vervolg! De versleten oude schoenen laat ik achter maar ik ga niet plotseling een heel andere kant op! En al de ervaringen die ik heb opgedaan gaan gewoon mee.

* * 

We mogen niet het verkeerde loslaten door bijvoorbeeld op oude versleten schoenen maar wat voort te strompelen en uit verveling of zo maar eens een willekeurige "afslag" te nemen!


*** 

Reacties