Mittwoch.

 

Thomas door 
Rembrandt van Rijn


Afgelopen Zondag was het de tweede Paaszondag van het Westers Pasen. Thomaszondag.

*

Thomas die we hard nodig hadden en hebben. Ikzelf een Thomas die altijd weer zoekt en tast en niet "blindelings" gelooft. Alleen zo kan "geloofskracht" groeien. 

Het was eigenlijk een heel nederige instelling die Thomas liet zien. Niets geen gebluf van : "Ik geloof  zonder dat ik het zie en tasten kan". Nee, "Eerst zien en dan geloven". Net als wij vaak. 

Thomas had al zijn zintuigen nodig om tot geloof te komen. Misschien kan je zeggen dat daardoor zijn zintuigen "geheiligd" - "heel" werden. De Opgestane doorstraalde, reinigde en zuiverde de zintuigen waardoor Thomas leerde het zuivere "Wààr-nemen". Het "ware, het goede, het schone". Misschien had Thomas vanaf dat moment wel een "voorsprong" op de anderen. Wie weet, wie weet.


 Voor mij is duidelijk : zo dicht moeten we Christus durven en willen naderen. Op een afstand blijven werkt niet. 

De kleine Zachëus moest ook uit de vijgenboom komen. Hij was er niet onder gaan zitten, daar was het niet de juiste tijd voor, maar hij was erin geklommen deze Oppertollenaar. Hij wel. Toch ook weer nederigheid om als Oppertollenaar de boom in te klimmen. Hij is vast bespot of mensen hebben elkaar aangekeken. Dat doe je toch niet als Oppertollenaar! Een gewone tollenaar was nog tot daar aan toe geweest. Maar dit... 

Maar ook hij wilde wel eens zien wie die Jezus nu eigenlijk was. Op een heel ander moment een andere situatie dan bij Thomas maar dàt doet er nu niet toe. Deze ge-Zon-de nieuwsgierigheid werd ook beloond. (Lucasevangelie 19)

En Hij ziet iedereen of we nu onder of in de boom zitten. Ik ben en wil slechts zijn op de plaats die mij toekomt. Hij ziet ons wanneer we Hem willen zien en daarnaar op zoek gaan met àlles wat we hebben.  

Hij lààt zich vinden en Hij vindt.... Nederigheid is de voorwaarde. Mijzelf "belachelijk" maken in de ogen van anderen  mag me niet deren. 


Zachëus. 

En zo Mittwoch, het midden van de week al een voorzichtige verandering in "sfeer", in stemming. Een omslagpunt, een volgende stap. 

IK-BEN de Goede Herder, 

IK- BEN de deur. 

(Johannesevangelie 10)

Géén toeval. 


* * * 


Reacties