"Dwarse voeten" of "de voet dwars zetten"?

 



Moraliteit en immoraliteit... Dan heb ik het niet over (on)volkomenheid, (on)volmaaktheid of iets. Niet over schuldig of onschuldig zelfs.

Misschien kan ik wel zeggen dat dat nu juist  immoreel is iemand vast te pinnen op "fouten". Ik nagel de ander aan het kruis. Hangt te kijk voor "Jan en alleman". Iedere kans ontnomen op het inslaan van een nieuwe weg. Over vergeving hoeven we het dan al helemaal niet meer te hebben!

 *

Misschien heeft het "slechts" van doen met bewustzijn. De immorele mens heeft een vernauwd bewustzijn. Ziet buiten zich wat "niet deugt" volgens hem of haar maar is niet in staat wèrkelijk naar binnen te kijken. Want zou deze mens dat doen dan zou hij niet met bommen gooien, géén etiketten plakken, niet z'n buur pesten met z'n radio.

*

De morele mens zal op zijn beurt geen wraak nemen. Deze mens kan zo ver komen dat op een moment hij oprecht kan gaan denken: "Wat moet mijn buur ongelukkig zijn dat ze dit soort onzin nodig heeft. Je zal jezelf maar zo in de weg zitten".

Dat is niet vanuit trots of een je "beter voelen" gedacht. Méér met het zèlf in jezelf  geleden hebben onder dit "jezelf in de weg staan". Op een heel andere manier misschien maar je wéét wat het is jezelf dwars te zitten! Het maakt de situatie van het moment niet veel anders. Maar toch kan de beleving van dit alles iets veranderen.

*

Ik heb gemerkt al lang geleden dat het mij niet veel verder helpt met de tragedie van een oorlog zoals nu in de Ukraïne mijn eigen ellende te relativeren. Zo'n oorlog met zoveel ellende en leed gaat mijn bevattingsvermogen te boven. Dat is te groot. Maar wèl helpt mij verder zo'n ervaring met een "pesterige" buur.

*** 


Reacties