Een duivels dilemma.

 "Wie zijn ziel wil behouden zal haar verliezen". (Mattheüsevangelie 16)

Wat ik heb zien gebeuren vroeger en nu is dat zij die "de ziel willen behouden" heel gemakkelijk "ingepakt" worden door middel van manipulatie, leugens, afgedwongen beloftes die men dan denkt te moeten nakomen. Men behoudt niet de ziel maar verkocht z'n ziel aan de duivel!! 

Een duivels dilemma...Letterlijk!! 

Totdat de mens het "licht zag". Het Licht in de duisternis.



Zij die "de ziel willen behouden" zijn vaak de wat angstige mensen. Angst voor het boze meestal. Angst is nóóit een goede raadgever.

Door "de ziel te willen behouden" wordt men juist uiterst kwetsbaar.

Ferm èn moedig de stem van mijn geweten volgen en niet "de stem van de vreemde", die stem die ik niet ken en waarvan niet duidelijk is wààr het naartoe voert. Deze "vreemde stem" isoleert me van de ware Herder. En zie ik ben een vogeltje voor de kat.

Een duivels spel wordt gespeeld soms met onze ziel. Niet voor niets was Gandhi zó streng in de weg die hij volgde. En ja dat kan betekenen dat ik "valse" beloftes die ik deed niet kan, niet mag nakomen.

Wie zijn ziel dùrft verliezen zal haar behouden. Dàt is vrijheid.




Reacties