Verzoekingen...

 Het is spannend te ontdekken wanneer in je leven je voor een èchte verzoeking komt te staan. Natuurlijk geheel anders maar toch ook weer zo serieus dat je de verzoeking in de woestijn na de doop van Jezus er bij kunt denken. Jezus die daar tot Christus werd.

Nu leun ik even op het boekje van Friedrich Rittelmeyer met de titel "Christus". Nu zou ik meteen hier veel over kunnen schrijven. Dat wil zeggen over de eerste bladzijden. Maar dan klets ik een beetje na. Niets voor mij. 

Maar wel de volgende ervaring die ik dankzij Rittelmeyer nu beter kan begrijpen dan eerder. 

Op bladzijde 19 ev. schrijft hij over de verzoeking in de woestijn. Hij schrijft daar ook dat waar iets "groots" gebeurt de verzoeker klaar staat om dit grootse weer de nek om te draaien.

Nu mijzelf nagaan kort geleden. Misschien iets "groots" dat plaatsvond. Dat zou kunnen. Vaak heb je dat niet eens door!!

Wat ik merk nù is dat juist door een serieuze verzoeking ik "gewekt" kan worden. Niet het "grootse" wekt maar de verzoeking wekt: Let op wat moet hier weer "vermoord" worden!! Het grootse is ook vaak te groot  om zomaar vol in het bewustzijn te hebben. Christus was ook "pas" na 3 jaar volledig "afgedaald" of "ingedaald" in het fysieke lichaam. Het was niet de doop in de Jordaan en klaar. Het was een proces dat wat dit betreft afgesloten werd met de dood aan het kruis. Of misschien héél kort daarvoor. 

Misschien dat ook bij Hem het zo was dat door de verzoeking in de woestijn direct na de doop er een bewustzijn op gang kwam van wie Hij was. 

Een verschil met Christus is zeker  dat wij als gewone mens niet genoeg hebben aan éénmaal het flink "voor de kiezen" te krijgen. 😉 Niet éénmaal "de woestijn" in. Maar talloze keren en óók nog eens leven na leven!! Niet eens altijd omdat we zo hardleers zijn. Ook, ook... ☺️ Het kan gewoon niet zomaar in één keer.

 Alles is (in) ontwikkeling, maakt een ontwikkeling door. Niets vermoed ik komt zomaar "af" en "volmaakt" te voorschijn. Het zaad van de plant moet een hele (geleidelijke) ontwikkeling doormaken. (Kunstmest is niet bevorderlijk voor het krijgen van een sterke, gezonde plant..)

Tot slot over de verzoeking: het is boeiend bij Rittelmeyer daar het "proces" te lezen. Achteraf bij jezelf nagaan : hoe was dat bij mij?? Drie verschillende verzoekingen... 






Heer ontferm u!!




Reacties