De terugkeer...




🌹









En hier een voorbeeld van wat ik laatst probeerde aan te duiden over de Orthodoxe Kerk.
Wàt hier de zeer geliefde 
Elder Thaddeus zegt is 
wààr. 
Alleen hij beseft zelf niet hoe waar het is.

Het dieper doordringen in de waarheid kàn alleen denkend. Een vrij en objectief denken. (dat is niet een kil analytisch denken!). 
In deze tijd is het niet meer voldoende "de waarheid" te spreken. 

We moeten 
in de Waarheid zijn. 

Het lijkt dat gedacht wordt dat we dan het "Heilige" ontheiligen. Maar vraagt het heilige niet om gezocht te worden?? 
Alleen mooie woorden dàt is niet wat gevraagd wordt. 
Je kan horen de roep van het "Heilige" : "Graaf dieper! Ga naar de bronnen."

Alleen de Antroposofie kan ons in deze tijd de weg wijzen hoe dit aan te pakken. Op "Heilige wijze" de bronnen zoeken waar al het "Heilige" ontspringt.

Want ja, dit zoeken, dit onthullen kàn ook op een "onheilige wijze". Maar juist dat kàn en màg geen reden zijn de "heilige weg" af te wijzen. 

 ☀️ 

De Orthodoxe Kerk mèt alle gelovigen
èn 
de gehele mensheid 
zouden erbij winnen wanneer dit ingezien zou gaan worden. 
De waarheid hèbben 
als een soort bezit
 (de enig ware kerk) 
is het niet. 
In de Waarheid zijn.. 
... doordringen in de Waarheid. 

Het is dan ook een universele waarheid. 
De Waarheid kàn niemand zich
 toe-eigenen! 
❤ 

Kan en mag ik dit niet óók beleven als de 
"terugkeer van de verloren zoon"??? 

☀️

Iconen zijn vensters. Door een icoon heen kan ik een ervaring hebben van de hemel, de geestelijke wereld. Dat is een beleving. 
Dat kàn een diepe beleving zijn. 

Zo zouden onze woorden moeten worden. 
Vensters die een
 "inkijkje" geven in die 
andere maar 
zo nabije wereld. 
Het vrije objectieve 
en
 levende denken
 is hier nodig. 

Misschien kan ik het zo zeggen :
Rudolf Steiner heeft
 een weg gewezen. 
Onze woorden
 als vensters. 
Door een 
klaar, helder, 
rein denken!! 
Woorden als
Heilige Iconen. 
☀️ 

Dit wat nu volgt trof ik ongeveer een uur nadat ik het voorgaande geschreven had.
Bij toeval.
Eerlijk niet naar gezocht... maar dit is wèl zo ongeveer wat ik probeerde te beschrijven. 
Hier Rudolf Steiner 
zelf aan het woord.

GA065 "Aus dem mitteleuropäischen Geistesleben" (1e voordracht)
Rudolf Steiner Gesamtausgabe.
"Reizvoll"!!! 🥰

Reacties