De Liefde.

Meestal spreken we bij "de Mensheidsrepresentant" erover
dat hij
 "tussen"
de twee boze machten staat..
Maar er is nog
 een derde nog
bozere macht.
De "vernietiger". 
Is die hier afwezig? 
"Nee" zei iemand. 
Deze macht staat
 voor Christus.
 Zij staan als het ware
 "oog in oog"
met elkaar. 
Dit 
is (de) Liefde!!
☀️


Liefde.... gisteren vertelde iemand daarover wat ik óók wel eens probeer te verwoorden om aan te geven dat liefde niets van doen heeft met "een eitje" zijn. Niets van doen heeft met "ouwe jongens krentenbrood". Niets van doen heeft met een "gemakkelijke allemansvriend" zijn. En ookal niet met "lief doen". 

Liefde betekent, zo zei de spreker (in mijn woorden nu) geheel bij jezelf zijn en blijven. Weten wie je bent, weten wat je waard bent. Een "Ik". Een poosje geleden drukte ik voor mijzelf dat uit door te zeggen : "Ik laat me niet meer wegdrukken". 

Vanuit dit staan op "vaste grond" kan je "open" zijn. Open zijn zonder de angst (weer) weggedrukt, weggeblazen te worden. Je "kènt" jezèlf. 

Hier uit volgt als vanzelf dat ook de ander niet (meer) weggedrukt wordt. Niet weggedrukt hoeft te worden. In feite vormt niemand meer een "gevaar" voor je, voor wie je bent. Je hebt geen vijanden... Ook al kan je fysiek gedood worden. 

En hier denk ik wéér aan een Gandhi. Hij liep zo ongeveer met "open ogen" op zijn moordenaar af. Hij veranderde niet zijn plan en ging naar het uur van gebed waar de menigte hem opwachtte. 

Gandhi bleef bij zichzelf en daardoor bij God.(daardoor kon God bij hem blijven). Misschien mag je zeggen dat Gandhi "in de Liefde" was. (Wie zijn autobiografie leest weet dat dit niet vanzèlf is gegaan!!). En daardoor kon Gandhi met een zegen op de lippen sterven en hij vergaf op dàt moment zijn moordenaar. 

Dit is toch een "beeld" van Liefde. Gandhi blijft bij zichzelf. Is onbevreesd. Hij gaat daar waar hem door anderen afgeraden wordt te gaan. "Ik laat me niet wegdrukken" in de betekenis van : ik doe wat ik moet doen. De "afgeslotenheid". Zich niet van de wijs ook laten brengen door goedbedoelde adviezen van (angstige) anderen. 

Tegelijk stapt hij "open" op het gevaar af. Zó open dat de dodelijke kogels hem kunnen treffen. Zó open dat hij kan bidden voor zijn moordenaar en vergeving schenken....
Ogenblikkelijk!!! Geen enkele aarzeling... Dàt is voor mij "zijn in de liefde". 
☀️ 



Reacties